Пятница, 11 июля 2025

Пазнаміліся з пружанцам, які з’яўляецца ўладальнікам чатырохколавага… матацыкла (спойлер: гэта аўтамабіль)!

637

Калі мяркуеце па назве гэтага артыкула, што гутарка пойдзе пра квадрацыклы, то поўнасцю памыляецеся. Раскажу вам пра такое дзіўнае вынаходніцтва савецкага аўтапрама, як мадэль СМЗ-С3Д. Невядома гэтая машына? Таму што старэйшаму пакаленню яе больш звыкла называць «інвалідкай».

Мікалай Тарасаў каля аўтамабіля

Некалі падобныя аўтамабілі часцяком можна было сустрэць на пружанскіх дарогах. Сапраўды, мяркуючы па назве, карысталіся ёй у асноўным людзі з абмежаванымі фізічнымі здольнасцямі. І спецыялізаванае аўто размяркоўвалася сацыяльнымі службамі менавіта сярод інвалідаў. Для чаго і была рэалізавана аўтабудаўнікамі гэта ідэя.

У 1958 годзе на змену першай трохколавай мадэлі прыйшла С3А ад машынабудаўнікоў з г. Серпухава, якая аматарам савецкага кіно добра вядома па фільме «Прыгоды Шурыка», дзе ў адной з частак кінаакцёр Маргуноў са словамі «Я інвалід» рукамі паварочваў сваю машыну. Аднак тая «спроба пяра» была прызнана няўдалай і распрацоўка новага варыянта закончылася на пачатку 1970-х гадоў з’яўленнем С3Д. Гэта мотакаляска ўвабрала ў сябе шмат неверагодных на той час распрацовак, якія сталі масава выкарыстоўвацца ў будаўніцтве аўтамадэляў ажно праз 2 дзесяцігоддзі. Напрыклад, паліўны абагравальнік ці вебаста, які лічыцца «заходняй» распрацоўкай. Пералічваць тэхнічныя дзівосы няма сэнсу, варта толькі адзначыць, што аўто атрымалася сапраўдным «усюдыходам»: лёгка спраўлялася з палявымі дарогамі нават у непагадзь, пры жаданні магло праехаць і па глыбокім снезе. Той, каму пашчасціла стаць уладальнікам падобнага транспартнага сродку, заслужана называў яго прагрэсіўным.

Апошнія мадэлі «інвалідак» былі выпушчаны СМЗ у 1991 годзе. Калі ўлічыць, што мотарэсурс у іх быў закладзены працягам у 5 гадоў, то нядзіўна, што зараз іх нябачна на нашых дарогах. Але ў Пружанах ёсць аматар, які не толькі захаваў С3Д, а раз-пораз карыстаецца ёй.

Пазнаёміўся з Мікалаем Жогалам выпадкова, аднак спачатку думаў, што ён мае «інвалідку», якая дасталася яшчэ ў спадчыну, а значыць, проста дагнівае ў хляве. Аказалася, што памыляўся.

Мікалая можна назваць заўзятым аматарам, менавіта так апісаў яго зяць, Мікалай Тарасаў, з якім мы размаўлялі па прычыне адсутнасці гаспадара падчас нашага прыезду. Ён паведаміў, што цесць мэтанакіравана шукаў такія машыны, купляў іх у людзей у вёсках і некалі меў ажно 4 штукі. Зараз засталіся 2 такія аўтамабілі, адзін з якіх трымаецца ў гарадскім гаражы. Менавіта той, што дэманстраваў малады чалавек, лічыцца рарытэтнай рэдкасцю, таму што апошні канвеерны выпуск у 1991 годзе выехаў з завода ў чырвонай афарбоўцы кузава. Дагэтуль звычайна выкарыстоўвалі зялёны колер.

— Не скажу, што машынай актыўна карыстаемся, часцей проста катаемся разам з гасцямі, — патлумачыў субяседнік. — Але аўто «на хаду», пастаянна абслугоўваецца, і хоць зараз можа адправіцца ў дарогу.

Абмежаваная эксплуатацыя, нягледзячы на праходнасць мотакаляскі, тлумачыцца тым, што запчасткі на яе зараз не адшукаць нават на аўтамабільных барахолках. Але ў многім С3Д можа даць фору і цяперашнім брэндам. У прыватнасці, кіраваць ёй можна, маючы катэгорыю «А» (матацыклы). Вага ў машыны такая, што два чалавекі (муж і жонка) лёгка вынясуць яе з каляіны. Ёсць даволі аб’ёмны багажнік. У кіраванні таксама ёсць перавагі. Па-першае, запраўляць можна любым бензінам, нават самаробным, трэба толькі дабаўляць масла ў паліва (двухтактны рухавік). І ніякай электронікі, суцэльная механіка. Для руху прадугледжаны 4 перадачы наперад і столькі ж (!) назад. Па-другое, кіраванне толькі ручное, да якога хутка прывыкаеш, таму што яно значна лягчэй, чым сучасны руль.

Ды і рабілі тады аўто значна якасней, напрыклад, на кузаве гэтай мадэлі, якой ужо 33 гады, нябачна ніводнага «жучка». Родная афарбоўка трымаецца таксама трывала. Прадуманы і ўнутраны камфорт для двух чалавек, якія свабодна размяшчаюцца ў даволі невялікай знешне кабіне.

— Адзінае, пра што ніколі не думалі ў Савецкім Саюзе, гэта эканомія паліва, — расказаў Мікалай Тарасаў. — Як мы ўстанавілі, у поўнай загрузцы С3Д бярэ да 7 літраў на «сотню» пры максімальнай хуткасці ў 55 км/гадзіну.

Алег Сідарэнка

Фота Кацярыны Масік